قطعا شما هم مي دانيد در دنياي پر رقابت امروز و در عرصه تجارت الكترونيك، طراحي فروشگاه اينترنتي با استانداردهاي پيشرفته تر و مطابق با تكنولوژي روز، اهميت بيشتري به خود گرفته است. براي مثال:
"براساس آمار منتشر شده در Hubspot ، 64% از خريداران، تجربه خريد حرفه اي در يك فروشگاه به روز را مهمتر از قيمت محصول ميدانند!"
به منظور سفارش طراحي فروشگاه اينترنتي حرفه اي و موفقيت در بازار رقابتي امروز، در اين مقاله به بررسي 7 نكته كليدي و تخصصي براي سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي موفق و راهكارهاي مرتبط با هزينه طراحي سايت فروشگاهي ميپردازيم. نكاتي كه در اين مقاله به بررسي آنها خواهيم پرداخت، عبارت خواهند بود از :
در اولين گام از سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي، بايد اهداف كسب و كارتان را شناسايي كنيد. براي اينكار، مشخص كردن شاخص هاي اصلي عملكرد در كسب و كار مانند افزايش نرخ تبديل (Conversion Rate)، افزايش متوسط ارزش سفارش (AOV - Average Order Value) و بهبود نرخ بازگشت مشتري از مهمترين نكات طراحي سايت فروشگاه اينترنتي است كه پيش از اقدام به ساخت و سفارش بايد مورد مطالعه قرار دهيد. در اين فرايند بايد اهداف هر يك از شاخص هاي اشاره شده را به طور دقيق و قابل اندازهگيري تعيين كنيد. به عنوان مثال، اگر هدف افزايش نرخ تبديل است، بايد تعيين كنيد كه ميخواهيد نرخ تبديل را به چه ميزان و در چه مدت زماني افزايش دهيد.
ابزارها و ريز نكات در تحليل و بررسي نيازهاي فروشگاه اينترنتي
براي رديابي ميزان پيشرفت اهداف ميتوانيد از ابزارهاي تحليلي Google Analytics و Goal Tracking استفاده كنيد. بعلاوه، استفاده از چنين ابزارهاي قدرتمندي براي در تحليل رقبا و بهره گيري از داده هاي ارائه شده براي تعيين اهداف با توجه به ميزان رقابت بالاي طراحي سايت فروشگاه اينترنتي ضروري خواهد بود. همچنين بهره گيري از تحليل هاي SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) نيز براي تدوين استراتژي ها در اين نكته از سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي كمك كننده اند.
به عنوان نكته دوم سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي، بايد بررسي پلتفرمهاي مختلف را در اولويت قرار دهيد. براي ساخت سايت فروشگاه خود مزيت مهمي نسبت به طراحي اپليكيشن فروشگاهي داريد و اين مزيت، در دسترس داشتن گزينه هاي متنوع در انتخاب پلتفرم است. پلتفرم Shopify براي كسبوكارهاي كوچك و متوسط با نياز به راهاندازي سريع مناسب است. قابليتهاي API گسترده اي دارد و داراي بازار قدرتمندي است. فروشگاه ساز Shopify همچنين تمپليتهاي آماده و افزونههاي متنوعي دارد. علاوه بر اين، API هاي مختلف Shopify به شما امكان ميدهد تا فروشگاه خود را با سيستمهاي ديگر مانند ERP و CRM يكپارچه كنيد و از اين نظر ميتواند يكي از بهترين انتخاب ها براي سفارش طرح ساخت فروشگاه اينترنتي محسوب شود.
ساير پلتفرم هاي برتر براي ساخت فروشگاه اينترنتي
پلتفرم هاي WooCommerce، Magento و PrestaShop سه مورد از بهترين فروشگاه سازهاي ديگر براي طراحي فروشگاه هاي اينترنتي شناخته مي شوند كه هر كدام مزايا و معايبي دارند. بنابراين و با توجه به تفاوت هاي هريك از اين پلتفرم ها بايد مناسب ترين گزينه را براي فروشگاه خود انتخاب كنيد. براي مثال، Magento قابليتهاي گستردهاي براي ايجاد سايت فروشگاهي ارائه ميدهد اما ممكن است براي شروع تجربه مديريت نسبتا پيچيده اي ارائه دهد.
براي اصول طراحي رابط و تجربه كاربري (UI/UX) به طور اختصاصي در يك فروشگاه اينترنتي بايد نكات متعددي را مد نظر قرار دهيد. استفاده از فريموركهاي مدرن مانند React.js يا Vue.js براي ايجاد رابط كاربري دايناميك و تعاملي در اين نكته از سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي مي تواند كاملا تعيين كننده باشد. اين فريموركها با ارائه قابليتهاي پيشرفته و كارايي بالا، به شما اين امكان را ميدهند كه رابط كاربري سايت را به گونهاي طراحي كنيد كه تجربه كاربري بينقصي ارائه دهد.
ريز نكات مهم در سفارش طراحي پيشرفته UI/UX سايت فروشگاهي
در سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي از معماري Atomic Design مزيت هاي عمده آن بهره بگيريد. استفاده از اين سيستم به شما كمك مي كند تا كامپوننتهاي رابط كاربري را به صورت منظم و قابل مديريت سازماندهي كنيد. تصاوير سايت را با استفاده از ابزارهايي مانند ImageOptim يا TinyPNG بهينه كنيد. همچنين، از تكنيكهاي Lazy Loading براي بهينه سازي سرعت بارگذاري صفحات استفاده نماييد. بعلاوه، بهينهسازي كدهاي CSS و JavaScript با استفاده از تكنيكهايي مانند Minification و Bundling، زمان بارگذاري صفحات را تا ميزان خوبي كاهش خواهد داد.
بهينه سازي اختصاصي سايت فروشگاه تاثير مستقيمي در ميزان فروش شما خواهد داشت. در بهينهسازي داخلي (On-Page SEO)، استفاده از ساختار URL هاي بهينه را براي اتصال صفحات متعدد فروشگاه (از صفحات ثابت تا صفحات محصول، بلاگ و…) در نظر بگيريد. توصيه مي كنيم حتما از Schema Markup براي بهبود نمايش محصولات سايت فروشگاهي در نتايج جستجو استفاده كنيد. بهينهسازي محتوا نيز از جمله حياتي ترين نكاتي است كه در سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي بايد بخاطر داشته باشيد. اين موضوع به ويژه در بلاگ ها و صفحات محصول وبسايت فروشگاه اهميت دارد كه توصيه مي كنيم از كارشناسان محتوا در اين باره كمك بگيريد.
ساير نكات داراي اهميت در سئو سايت فروشگاه اينترنتي
استفاده از تگهاي alt، title مناسب و تعيين حرفه اي تگ هاي H از جمله نكات مهم در سئوي فروشگاه هستند. كاهش حجم تصاوير محصول و ساير فايل ها، استفاده از CDN و Lazy Loading از جمله اقداماتي هستند كه ميتوانند با تاثير قطعي بر سرعت بارگذاري محتوا، فروش شما را در وبسايت فروشگاه افزايش دهند. به عنوان يك فروشگاه اينترنتي به راحتي مي توانيد در همه پلتفرم هاي آنلاين به فعاليت بپردازيد كه اين موضوع، فرصت را براي بهينهسازي خارجي (Off-Page SEO) به خوبي فراهم ميكند.
امنيت سايت يكي از مهمترين عواملي است كه بايد براي ساخت سايت فروشگاهي در گوگل به آن توجه كنيد. يك سايت فروشگاهي ناامن ميتواند باعث از دست رفتن اطلاعات مشتريان، كاهش اعتماد به برند و در نتيجه از دست دادن فروش شود. در راستاي افزايش امنيت سايت خود، استفاده از پروتكل HTTPS و گواهينامههاي SSL براي تضمين ارتباطات امن را در اولويت قرار دهيد. پروتكل HTTPS با رمزنگاري اطلاعات بين مرورگر كاربر و سرور سايت، از انتقال اطلاعات حساس كاربران فروشگاه از جمله اطلاعات پرداخت، شماره هاي تماس، ايميل مشتريان و… محافظت ميكند.
نكات مهم ديگر در سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي امن
نكته ديگر اينكه از پيكربندي HTTP Strict Transport Security (HSTS) براي امنيت فروشگاه اينترنتي خود غافل نشويد. HSTS به مرورگرها اعلام ميكند كه تنها از ارتباطات HTTPS با سايت شما استفاده كنند و از هر گونه تلاش براي استفاده از پروتكل HTTP جلوگيري كنند. اين كار به جلوگيري از حملات مانايندميدل (MITM) و كاهش احتمال نفوذ به سايت كمك ميكند.
بعلاوه، پيادهسازي Content Security Policy( CSP) را براي تعيين منابع مجاز براي آپلود در سايت و نيز جلوگيري از حملات XSS در فروشگاه انجام دهيد. انواعي از ابزارها نيز وجود دارند كه براي حفظ امنيت سايت فروشگاه از طريق شناسايي و مسدود كردن فعاليت هاي مشكوك كمك خواهند كرد؛ از جمله اينها مي توانيم به Web Application Firewall (WAF) ها و ابزارهايي مانند Sucuri و Splunk اشاره كنيم. پشتيبانگيري منظم از دادههاي فروشگاه پس از ساخت و بهروزرساني منظم افزونهها و قالبهاي پلتفرم فروشگاهي نيز از جمله ضروري ترين اقداماتي هستند كه بايد براي حفظ امنيت كسب و كار فروشگاه آنلاين در نظر بگيريد.
استفاده از Headless CMS ها به شما امكان ميدهد كه محتوا را به صورت انعطاف پذير و جداگانه از رابط كاربري مديريت كنيد. به عبارت ساده تر، با استفاده از Headless CMS، ميتوانيد محتواي خود را به راحتي در چندين پلتفرم و دستگاه مختلف منتشر كنيد. در سايت هاي فروشگاهي به طور مستمر نياز به اضافه كردن محصولات و توليد محتوا براي آنها وجود دارد؛ با جدا كردن بخش مديريت محتوا از بخش نمايش محتوا در فروشگاه اينترنتي تان، تيمهاي مختلف ميتوانند به صورت مستقل بر روي بخشهاي مختلف سايت از جمله صفحات همواره بروز محصول كار كنند! اين كار باعث افزايش بهرهوري و كارايي تيمهاي توسعه و محتوا ميشود.
ساير نكات تعيين كننده براي مديريت حرفه اي فروشگاه اينترنتي
ايجاد دستهبنديهاي دقيق محصولات، استفاده از تگها و فيلترهاي مناسب براي سهولت در جستجو و نمايش آنها از حياتي ترين نكاتي است كه بايد در سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي به آنها توجه كنيد. چرا كه در فروشگاه آنلاين شما صدها محصول مختلف وجود خواهند داشت و كاربر براي پيدا كردن آنها نبايد دچار كوچك ترين چالش ها شود. در اين باره، اگر بهترين فروشگاه هاي آنلاين ايراني را هم مورد بررسي قرار دهيد، خواهيد ديد كه همه چيز براي آسان تر پيدا شدن محصولات توسط كاربر، ساده شده است!
استفاده از سيستمهاي PIM (Product Information Management) براي مديريت اطلاعات محصولات ميتواند كاملا مفيد باشد. اين سيستمها به شما امكان ميدهند كه اطلاعات محصولات را به صورت مركزي ذخيره و مديريت كنيد و از يكپارچگي دادهها مطمئن شويد. علاوه براين، توصيه مي كنيم از ابزارهايي مانند Elasticsearch يا Algolia براي پياده سازي جستجوي هوشمند در فروشگاه استفاده كنيد.
سايت هاي فروشگاهي بايد هميشه در دسترس كاربران آنلاين باشند! اگرسايت فروشگاه اينترنتي شما تنها براي چند دقيقه از دسترس خارج شود، ميتواند در فروش شما ضرر و زيان قابل توجهي ايجاد كند. بنابراين پشتيباني فني و نگهداري مداوم سايت براي اطمينان از عملكرد بهينه و جلوگيري از بروز مشكلات فني پس از سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي يك اقدام ضروري است. از ابزارهاي نظارت بر عملكرد سايت مانند New Relic و Pingdom براي بررسي مداوم وضعيت سرور و عملكرد سايت استفاده كنيد. اين ابزارها به شما امكان ميدهند كه مشكلات عملكردي را به سرعت شناسايي و برطرف نماييد.
ساير ابزارهاي تركينگ و نظارت بر سايت فروشگاه اينترنتي
ابزارهاي متعددي وجود دارند كه به شما در نظارت بر فروشگاه آنلاين كمك خواهند كرد. علاوه بر دو مورد اشاره شده، Google PageSpeed Insights، GTmetrix، StatusCake، UptimeRobot و Google Analytics از جمله بهترين ابزارهايي هستند كه مي توانيد در اين زمينه از آنها استفاده كنيد. توجه داشته باشيد نظارت به تنهايي كافي نخواهد بود بلكه بايد براساس اطلاعات و داده هاي حاصل از اين بررسي و نظارت بطور مداوم فروشگاه خود را بهبود ببخشيد. اين نكته از جمله نكاتي از آموزش طراحي سايت فروشگاهي است كه بر قيمت طراحي سايت فروشگاه اينترنتي چندان موثر نخواهد بود اما به طور قطع، از هزينه هاي غيرضروري در صورت آسيب به پلتفرم فروشگاه جلوگيري خواهد كرد.
سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي موفق نيازمند توجه به نكات و جزئيات فني متعددي است كه هر يك از اين نكات ميتواند تاثير بزرگي بر موفقيت فروشگاه آنلاين شما داشته باشد. در اين مطلب به بررسي 7 مورد از مهم ترين نكات سفارش طراحي سايت فروشگاه اينترنتي اشاره كرديم و هريك را مورد بررسي قرار داديم. با استفاده از اين راهنما و نكات تخصصي ارائه شده در آن، ميتوانيد يك سايت فروشگاهي موفق و پيشرفته سفارش دهيد و يا پلتفرم آماده خود را به به شكل موثري بهبود دهيد. براي مرور سريع، نكات بررسي شده را در ادامه آورده ايم :
ایجاد وبلاگ با امکانات و سئوی بالا
ثــبت نــامتمامی حقوق محفوظ و مربوط به مونوبلاگ می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد