همه چيز در مورد طلاق غيابي از طرف زن

مطابق با قانون مدني كشور، حق طلاق معمولاً در اختيار مرد است و وي مي‌تواند هرگاه كه بخواهد، درخواست جدايي از همسر خود را بدهد. اما گاهل شرايط طلاغ غيابي از طرف زن نيز به وجود مي‌آيد؛ چنان‌كه مرد به هر دليلي در دسترس نباشد، زن با توجه به ارائه دلايل كافي و قانع‌كننده، به‌صورت قانوني مي‌تواند مراحل طلاق غيابي از طرف زن را آغاز نمايد. همچنين بايد بدانيد كه در حالت عادي، اگر زن بخواهد از مرد خود جدا شود، بايد دلايل قانع‌كننده‌اي را به دادگاه ارائه كند. غالباً مرد نيز در دادگاه حاضرشده و به دفاع از خود مي‌پردازد و رأي نهايي توسط قاضي صادر مي‌شود. اما با عدم دسترسي به مرد و عدم حضور وي در دادگاه، شرايط طلاق غيابي از سوي زن متفاوت خواهد شد.

طلاغ غيابي از طرف زن چيست؟

بايد بدانيد كه طلاغ غيابي از طرف زن، مي‌تواند همواره به چند دليل مختلف اتفاق بيفتد. پيدا نبودن مرد و عدم اطلاع از وي، حضور وي در زندان و نداشتن وكيل، عدم حضور مرد و وكيل وي در هيچ‌يك از جلسات دادگاه كه با توجه به درخواست طلاق زن تشكيل‌شده است و...، همگي ازجمله دلايلي هستند كه مي‌توانند به دريافت حكم طلاق غيابي توسط زن منجر شوند. اما قانون دراين‌باره چه مي‌گويد؟

مطابق قانون آيين دادرسي مدني كشور در رابطه با درخواست طلاق غيابي از سوي زن، چنانچه خوانده (مرد) يا وكيل و يا قائم مقاوم وي در هيچ‌كدام از جلسه‌هاي دادگاه حضور پيدا نكنند و به‌صورت كتبي لايحه‌هاي خود را ارائه نداده باشند (و اخطاريه‌هاي دادگاه، ابلاغ واقعي نشده باشد)، حكمي كه در دادگاه صادر مي‌گردد، به‌صورت طلاق غيابي خواهد بود. غالباً در چنين شرايطي، مرد براي استعلام وضعيت خود، بايد به سامانه استعلام طلاق غيابي رجوع كند و با واردسازي كد ملي و...، از وضعيت طلاق غيابي همسر خود مطلع گردد.


مجموعه شرايط طلاق غيابي از طرف زن

در حالت عادي و با توجه به اين‌كه عمدتاً حق طلاق در اختيار مردان قرار دارد، زن‌ها تنها با ارائه دلايل كافي براي عدم ادامه زندگي و اثبات دلايل نزد قاضي، مي‌توانند از همسر خود جدا شوند. حال گاهي شرايطي به وجود مي‌آيد كه زن مي‌تواند از شرايط جدايي غيابي استفاده كند. برخي از شرايط طلاغ غيابي از طرف زن، عبارت است از:

  1. غيبت طولاني‌مدت: چنانچه مرد به مدت 4 سال كامل، غايب مفقودالاثر به شمار بيايد، زن قادر است كه درخواست طلاق غيابي خود را به دادگاه ارائه نمايد. پس از انجام امور ابتدايي و طي نمودن مراحل طلاق غيابي از طرف زن، يك آگهي منتشر خواهد شد؛ تا به‌نوعي آخرين تلاش براي يافتن مرد و مراجعه وي به دادگاه محسوب شود. در صورت عدم مراجعه، قاضي حكم به طلاق غيابي از طرف خانم مي‌دهد.

  2. عدم پرداخت نفقه: چنانچه مرد به مدت 6 ماه به همسر خود نفقه نداده باشد، خانم مي‌تواند به دادگاه مراجعه كرده و درخواست دريافت نفقه كند. پس از صدور حكم پرداخت نفقه، چنانچه باز هم بي‌تفاوتي از مرد ديده شود و وي از دادن نفقه به همسر خود خودداري كند، قاضي دادگاه مي‌تواند بر اساس درخواست زن، حكم طلاق را به‌صورت غيابي صادر نمايد. در چنين مواردي، حتي اگر مرد توانايي پرداخت نفقه را هم نداشته باشد، باز هم به درخواست زن، حكم طلاق مي‌تواند به جريان بيفتد.

  3. عسر و حرج زن در زندگي با همسر: اصطلاح عسر و حرج، مربوط به‌سختي‌هاي غيرقابل‌تحمل و غيرمتعارف است. هرگاه زن در طول زندگي مشترك خود با چنين وضعيتي روبه‌رو باشد، مي‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه نمايد. اگر در مراحل بعد، مرد در دادگاه شركت نكند و يا به هر دليلي نتواند حضور داشته باشد، حكم طلاغ غيابي از طرف زن صادر مي‌شود.

به خاطر داشته باشيد كه جدايي غيابي از همسر خارجي نيز، همين‌گونه انجام مي‌شود. لازم به ذكر است كه چنانچه در زمان ازدواج، حق طلاق به زن داده شود، زن آزادي عمل بيشتري براي اقدامات قانوني خواهد داشت.

مصاديق عسر و حرج براي درخواست طلاق غيابي زن

پيش‌تر اشاره نموديم كه عسر و حرج، يكي از شرايط طلاق غيابي از طرف زن است و به «سختي‌ها و دشواري‌هاي غيرمتعارف در زندگي مشترك» اشاره دارد. از مهم‌ترين مصاديق عسر و حرج زن، مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

  • اعتياد مرد به‌گونه‌اي است كه صدمات زياد و شديدي را به زندگي مشترك وارد آورده باشد.
  • مرد به هر دليلي، زندگي خانوادگي خود را ترك كرده است.
  • ضرب و شتم زن، يكي ديگر از مصاديق عسر و حرج براي ارائه درخواست طلاق غيابي به شمار مي‌رود.
  • هرگونه سوء رفتارهاي زشت مرد در قبال همسر خود، مي‌تواند از سوي زن به‌عنوان دليلي براي طلاق غيابي مورداستفاده قرار گيرد.
  • مرد مبتلابه بيماري‌هاي لاعلاج و يا صعب‌العلاج باشد.

در پي ثبت دادخواست طلاق غيابي از سوي زن، اگر چنين معضلاتي وجود داشته باشد و مرد نيز در دادگاه حضور پيدا نكند، حكم طلاق به‌صورت غيابي صادر مي‌گردد.

پرداخت مهريه در طلاغ غيابي از طرف زن

چه درخواست طلاق غيابي از سوي زن ارائه‌شده باشد و چه از طرف مرد، مهريه حقي است كه دادگاه براي زن‌ها قائل خواهد شد. معمولاً قاضي‌ها بر اساس قانون، روي اين مسئله تأكيد دارند كه ابتدا تكليف حقوق مالي طرفين (اعم از وضعيت پرداخت نفقه و مهريه و چگونگي پرداخت) مشخص گردد؛ و سپس حكم طلاق به ثبت برسد.

چنانچه مرد به هر دليلي در جلسات دادگاه حاضر نشود و از خود دفاع نكند، رأي طلاغ غيابي از طرف زن صادر مي‌شود. در اين حالت اگر زن از مهريه خود بگذرد، پرونده دريافت مهريه پس از طلاق، بسته خواهد شد. اما اگر وي درخواست دريافت مهريه پس از طلاق غيابي را داشته باشد و از مرد نيز هيچ اطلاعي در دست نباشد، دادگاه اين توانايي را دارد كه ابتدا تمامي اموال مرد را شناسايي كند. اين سرمايه‌ها مي‌توانند شامل اموال غيرمنقول، ملك، ماشين و... به نام همان فرد باشند. سپس دادگاه اموال مذكور را توقيف مي‌كند و از طريق آن‌ها، مهريه درخواستي زن را پرداخت خواهد كرد.

انتخاب برترين مركز حقوقي براي انجام بي‌دردسر امور

جهت پيروزي در دعاوي مختلف و ارائه دادخواست‌هاي حرفه‌اي و تلاش‌هاي هوشمندانه و مثمر ثمر براي صدور رأي به نفع خود، افراد بايد در انتخاب وكلا و مراكز حقوقي حرفه‌اي، كمال دقت را داشته باشند. در همين رابطه، مؤسسه حقوقي دادسو كه تشكيل‌شده از وكلاي پايه‌يك و كارشناسان حقوقي مطرح كشور است، امكان ارائه خدمات وكالتي و حقوقي در رابطه با موضوعاتي نظير: مشكلات خانواده و طلاق، مباحث انحصار وراثت، دعواي ملكي، كليه امور حقوقي مربوط به ايرانيان خارج از كشور، مباحث حقوقي جرائم پزشكي، دعاوي كيفري، دعاوي مربوط به چك و اسناد مالي و...، به ايرانيان داخل و خارج از كشور را دارد. جهت دريافت مشاوره‌هاي حقوقي حرفه‌اي، پيشنهاد مي‌كنيم با كارشناسان خبره تيم حقوقي دادسو تماس حاصل نماييد.

ارتباط براي مشاوره: 02191079103

نشاني: تهران، سعادت آباد، خيابان سرو غربي، مابين پاكنژاد و ميدان كتاب، پلاك 113.

ایجاد وبلاگ با امکانات و سئوی بالا

ثــبت نــام