آموزش زبان تركي استانبولي

آموزش زبان تركي استانبولي در اغلب آموزشگاه‌هاي زبان كشور انجام مي‌گيرد؛ زيرا امروزه كشور تركيه به يكي از قطب‌هاي مهم توريستي و كاري براي بسياري از ايراني‌ها تبديل شده است. از طرفي تعداد افراد ترك زبان در سراسر دنيا به حدود بيش از ۷۰ ميليون نفر مي‌رسد كه اغلب اين افراد در تركيه و قبرس زندگي مي‌كنند.

به همين دليل يادگيري تركي استانبولي طرفداران زيادي پيدا كرده است. يادگيري اين زبان معمولاً با يادگيري حروف الفبا شروع مي‌شود. يادگيري حروف الفبا باعث مي‌شود كه شما علي‌رغم دانستن معاني كلمات، بتوانيد آنها را به راحتي بخوانيد. در مرحله بعد قواعد دستوري آموزش داده مي‌شوند. در ادامه به سطح‌بندي آموزش اين زبان مي‌پردازيم.

 

 

سطوح مختلف آموزش زبان تركي استانبولي

سطح‌بندي تمامي زبان‌ها بر مبناي استاندارد بين‌المللي (CEFR) تعيين مي‌شوند. آموزش زبان تركي استانبولي نيز همانند زبان‌هاي ديگر بر اين اساس سطح‌بندي مي‌شود. سطوح آموزش اين زبان به سه دسته مقدماتي، متوسطه و پيشرفته تقسيم مي‌شود. هر كدام از اين سطوح، خود داراي دو سطح مختلف هستند. سطوح A1 و A2 مربوط به دوره مقدماتي، سطوح B1 و B2 مربوط دوره متوسطه و سطوح C1 و C2 مربوط به دوره پيشرفته هستند كه در ادامه در مورد آنها صحبت مي‌كنيم.

سطح A1 مقدماتي 

در سطح A1 مقدماتي، فرد مي‌تواند كلمات و عبارت‌هاي ساده را فهميده و در حد يك سري جملات ساده مانند معرفي كردن خود، با ديگران ارتباط برقرار كند. همچنين نوشتن نيز در همين حد براي فرد راحت خواهد شد.

سطح A2 مقدماتي

در سطح A2 مقدماتي، فرد قادر خواهد بود در مورد مسائل ساده روزمره مانند خانواده، خريد كردن، پرسيدن آدرس، محيط كار و … اظهار نظر كرده و متوجه معني لغات شود. همچنين در مواردي مانند خواندن تابلوي آدرس‌ها، منوي رستوران‌ها و .‌‌.. مي‌تواند به راحتي عمل كند. در كنار اين موارد، نوشتن نامه‌هاي كوتاه و ساده نيز براي فرد راحت خواهد شد.

سطح B1 متوسطه 

سطح B1 متوسطه از آموزش زبان تركي استانبولي سطحي است كه در انتهاي آن متقاضي مي‌تواند در شنيدن و صحبت كردن مسائل، پيشرفت بيشتري داشته باشد. در واقع فهم كلي و نسبي مسائلي مانند اخبار تلويزيون و صحبت كردن در مورد اتفاقات و مسائل پيرامون، براي فرد راحت‌تر خواهد شد. همچنين داوطلب مي‌تواند در مورد موضوعات اجتماعي ساده كه در پيرامون او مي‌گذرد و مسائل عادي روزمره خود، به خوبي بحث كرده و حتي متون ساده را بنويسد.

سطح B2 متوسطه

در سطح B2 متوسطه، فرد تمامي مهارت‌هايي را كه براي مهاجرت به كشور تركيه لازم است، مي‌تواند كسب كند. در واقع در هر چهار مهارت صحبت كردن، گوش كردن، نوشتن و خواندن، فرد به اندازه‌اي كه بتواند به راحتي در اين كشور زندگي كند تسلط پيدا خواهد كرد. در اين سطح فرد مي‌تواند متن‌هاي ادبي را به خوبي درك كند.

حتي قادر است در كنفرانس‌ها و سخنراني‌ها شركت كرده و اشراف كامل به موضوع داشته باشد. در اين مرحله داوطلب قادر خواهد بود هم در نوشتن و هم در شنيدن مسائل رسمي و غيررسمي، به مهارت لازم برسد. فرد مي‌تواند پيرامون مسائل مختلف صحبت كرده و به توصيف اتفاقات بپردازد.

سطح C1 پيشرفته

سطح C1 پيشرفته در آموزش زبان تركي استانبولي سطحي است كه فرد تقريباً مي‌تواند در تمامي مهارت‌ها، همانند يك فرد بومي عمل كند. در واقع در اين سطح، خواندن و درك متون پيچيده ادبي، علمي و … براي فرد امكان‌پذير خواهد شد. همچنين در مهارت گوش كردن، فرد مي‌تواند تمامي اطلاعات را به طور كامل درك كرده و حتي مي‌تواند متون پيچيده را به طور صحيح بنويسد.

سطح C2 پيشرفته

در سطح C2 پيشرفته كه بالاترين سطح از سطوح آموزش زبان تركي استانبولي محسوب مي‌شود، داوطلب در تمامي مهارت‌ها به تسلط كامل خواهد رسيد. او مي‌تواند متون پيشرفته و سخت را به طور كامل درك كرده و هنگام شنيدن موضوعات مختلف اعم از سخت و آسان، به راحتي تمامي مسائل را درك كند. همچنين مهارت نوشتن نيز در فرد بسيار افزايش يافته و واژگان زيادي را فرا خواهد گرفت. داوطلب مي‌تواند متون سخت و پيچيده را نيز به راحتي بنويسد. همچنين در مهارت صحبت كردن، فرد مي‌تواند به راحتي در مورد موضوعات مختلف ساده و پيچيده بحث كند.

آموزش زبان تركي استانبولي در سنين كودكي

به طور كلي آموزش در هر زمينه‌اي در سنين كودكي، بسيار راحت‌تر خواهد بود؛ زيرا هم قدرت يادگيري در كودكان بالاتر است و هم مسائلي كه آموزش داده شده‌اند، در ذهن كودكان تثبيت بيشتري مي‌يابند. آموزش يك زبان دوم، اعتماد به نفس كودك را بالاتر خواهد برد. به‌خصوص همانطور كه مي‌دانيد كشور تركيه مقصد بسياري از ايرانيان براي مسافرت است.

بنابراين آموزش زبان تركي استانبولي براي كودكان مي‌تواند لذت آنها از سفر را دوچندان كند؛ زيرا آنها مي‌توانند از اموري كه پيرامون آنها مي‌گذرد مطلع شوند. همچنين در موقعيت‌هاي مختلف مي‌توانند به راحتي منظور خود را به ديگران برسانند. آموزش زبانهاي مختلف از جمله تركي براي كودكان، معمولاً علاوه بر كتاب با بازي‌هاي مختلف و همچنين شعرها و موزيك‌هاي كودكانه انجام مي‌گيرد.

قدمهاي اصلي آموزش زبان تركي استانبولي

اگر بخواهيم آموزش زبان تركي استانبولي را در سه قدم اصلي توصيف كنيم، شامل اين موارد مي‌شود: يادگيري حروف، يادگيري قواعد دستوري و ساختار جملات و قرار گرفتن در موقعيت‌هاي مختلف مربوط به زبان تركي.

يادگيري حروف

آشنايي با تمام حروف (الفباي زبان تركي تقريباً با الفباي زبان انگليسي يكسان است، به جز چند حرف)، تلفظ صحيح آنها به‌خصوص تلفظ حروف صدادار، تلفظ و يادگيري حروف مختص زبان تركي، يادگيري املاي كلمات و …

يادگيري قواعد

يادگيري پسوندها، ضماير، زمان‌ها، فعل، فاعل، مفعول و …

قرار گرفتن در موقعيت هاي زبان تركي

قرار گرفتن مداوم در معرض زبان تركي مانند گوش كردن به آهنگ‌هاي تركي، ديدن فيلم و سريال، خواندن كتاب‌هاي كودكان، گوش كردن به اخبار، دنبال كردن گروه‌هاي ترك‌زبان در شبكه‌هاي اجتماعي و سفر به تركيه و قبرس شمالي

سخن پاياني

يادگيري زبان‌هاي مختلف، امري است كه در منزل نيز مي‌توان تا حدي آن را انجام داد. اما اگر بخواهيد از يك آموزش درست، اصولي و تخصصي بهره‌مند شويد، بايد در يك آموزشگاه زبان معتبر با اساتيد مجرب ثبت نام نماييد. امروزه متدهاي آموزشي در آموزشگاه‌ها بسيار به‌روز شده‌اند. آموزش اصولي و البته پيوسته، مهم‌ترين ركن در يادگيري زبان است؛ به‌خصوص اگر به يادگيري زبان به چشم يك شغل نگاه مي‌كنيد، حتماً بايد به صورت تخصصي آن را دنبال نماييد.

ایجاد وبلاگ با امکانات و سئوی بالا

ثــبت نــام